Google Adwords

adwords vs zoekmachine optimalisatieGoogle Adwords is een vorm van adverteren op de zoekmachine van Google. Dit zijn de advertenties die boven en naast de zoekresultaten weergeven worden. Daardoor kan er heel doelgericht geadverteerd worden bij willekeurige mensen die op Google zoeken naar een bepaald onderwerp.

Adverteren op Google is anders dan adverteren in conventionele media zoals radio, TV, krant of tijdsschrift.

  • Er kan veel doelgerichter worden geadverteerd (regio, taal, zoekopdracht)
  • Betaling per lead (click-through), niet per view

Omdat er geen betaling per view plaats vindt, kunnen er veel meel advertenties gemaakt worden, zonder dat het budget vergroot hoeft te worden. Dit houdt in dat de reclames nog dichter op de zoekopdracht kunnen worden gericht.

De kosten per klik op een advertentie verschillen sterk per markt. In de praktijk komt de prijs ongeveer neer op €0,20 tot €0,70 per klik. Er kan per dag een budget limiet ingesteld worden, zodat er bijvoorbeeld nooit meer dan €2,- per dag wordt uitgegeven aan adverteren.

AdWords Optimalisatie door HyperVision

lwafDKGpHyperVision stelt twee doelen aan het optimaliseren van reclame campagnes. Ten eerste worden de kosten per klik (een lead) verlaagd, waardoor het aantal leads verhoogd wordt bij hetzelfde budget. Ten tweede proberen we een beter resultaat te halen uit een click. Samen leidt dit tot hogere inkomsten of betere resultaten per geïnvesteerde euro (ROI).

Costs per click (CPC) verlagen

De CPC wordt op meerdere manieren verlaagd. Hieronder worden de drie hoofdactiviteiten uitgelegd.

Ten eerste wordt de “advertentierelevantie” verhoogd. De advertentierelevantie is een begrip bedacht door Google. Het is een getal uitgedrukt op een schaal van 1 tot 10, en duidt op de relatie tussen de advertentie-tekst, het zoekwoord, de bestemming-URL en de bestemmingspagina. Een bijkomstig voordeel van een hogere advertentierelevantie is dat de reclame hoger op de pagina weergeven wordt.

Ten tweede wordt de click trough rate (CTR) verhoogd. Dit is de ratio tussen het aantal views (weergaven van de advertentie) en het aantal clicks op de advertentie (leads). Ook de verhoogde advertentierelevantie heeft een positieve werking op de CTR.

Tot slot zullen we zoeken naar meer niche zoekwoorden. Niche zoekwoorden hebben minder tot geen concurrentie en zijn daarom goedkoper om mee te adverteren. Daardoor wordt het gemiddelde bid verlaagd.

Conversies verhogen

adwords upEen klik op de advertentie (lead) zou uiteindelijk moeten leiden tot een conversie (sale). Een conversie wordt gezien als een bepaald doel en hoeft dus niet per se een verkoop te zijn. Voorbeelden van een conversie zijn een aantal minuten op de site blijven, het opzoeken van de contactgegevens of het invullen van een contactformulier.

Het verhogen van de conversies per klik is vooral het werk van de webmaster, maar ook de AdWords campagne beheerder kan een aantal taken uitvoeren om hierin te assisteren.

Zo kunnen de bounces (het aantal bezoekers dat direct weer weggaat) worden gereduceerd door misleidende zoekwoorden en advertenties aan te passen. Een voorbeeld van een bounce is iemand die zoekt naar tennisschoenen en per ongeluk terecht op de site van de leverancier van tennisbanen.

Een veel voorkomende situatie is dat de opgezette campagne niet goed geanalyseerd wordt. Zo weet men vaak niet welke advertentie het beste presteert en welke zoekwoorden voor de bounces zorgen. Welke keywords verantwoordelijk zijn voor de conversies is vaak al helemaal niet bekend. Daardoor is het niet duidelijk welke keywords geschrapt moeten worden en in welke keywords meer geïnvesteerd dient te worden. Ook wordt het na de analyse duidelijk welke advertentieteksten goed presteren, in combinatie met bepaalde zoekwoorden. Daardoor kan er een betere focus aangelegd worden.

Tot slot kan er advies worden geleverd voor het aanmaken voor landingpages. Dit zijn pagina’s waar de bezoeker terecht komt als deze op een specifieke reclame klikt. Deze speciaal aangemaakte pagina zal direct in verband staan met de advertentie waar op geklikt is.

Neem contact op voor een offerte

Een reclamecampagne kan niet in een dag geoptimaliseerd worden omdat de effecten pas na een langere termijn meetbaar zijn. Dit geldt extra sterk voor campagnes met een laag budget. Daarom bieden wij AdWords management aan in abonnementsvorm. De kosten hiervoor bedragen €75,- per maand + 1% van het budget. De minimum contractsduur is 3 maanden.

Referenties

most used ecommerce platform best commerce best commerce platform best commerce sites best commerce website best commerce websites best custom software development companies best data management platforms best dmp best dmp companies

© 2015 HyperVision | Alle prijzen zijn exclusief 21% btw.